PR og markedsføring

PR og markedsføring er et vejledende redskab til at skabe opmærksomhed omkring ens projekt og få det ”solgt” til den rette målgruppe.

Sådan gør du

  • Konkretiser i fællesskab projektet og definer projektets målgruppe.
  • Planlæg projektets markedsføringsforløb.
  • Find ud af hvilke kanaler/medier, du vil bruge – og hvornår du vil bruge dem.

Anvend forskellige virkemidler/kanaler/medier eksempelvis:

  • Mund til mund – En billig og effektiv måde at sprede et budskab på.
  • Traditionel markedsføring – Plakater, flyers, postkort etc.
  • Viral markedsføring – Internettet, Blogs, Forums etc.
  • Sociale medier – Facebook, YouTube etc.
  • Guerrilla markedsføring som Happenings, Streetart, skulpturer, boder, musik etc.
  • Lokal/national markedsføring–Brug kendte, semikendte, alfahanner/hunner til at skabe opmærksom hed omkring projektet.
  • Elektronisk markedsføring – E-mail eller sms-kæde.
  • Pressen – Avisartikler, pressemeddelelser og relevante magasiner etc.
  • Medier – Lokale/Nationale Tv-stationer, radiostationer etc.

Tips og gode ideer

  • Find ud af, om der er andre ”konkurrerende” projekter på samme tidspunkt.
  • Det er vigtigt, at man tænker ud af ”boksen”. Lav evt. en brainstorm – Tænk skævt.
  • Hav en rød tråd igennem hele kampagnen.
  • Fordel efterfølgende opgaverne blandt deltagerne.
  • Se redskabet ”Kommunikationsplan”.