Sådan gør du
- Konkretiser i fællesskab projektet og definer projektets målgruppe.
- Planlæg projektets markedsføringsforløb.
- Find ud af hvilke kanaler/medier, du vil bruge – og hvornår du vil bruge dem.
Anvend forskellige virkemidler/kanaler/medier eksempelvis:
- Mund til mund – En billig og effektiv måde at sprede et budskab på.
- Traditionel markedsføring – Plakater, flyers, postkort etc.
- Viral markedsføring – Internettet, Blogs, Forums etc.
- Sociale medier – Facebook, YouTube etc.
- Guerrilla markedsføring som Happenings, Streetart, skulpturer, boder, musik etc.
- Lokal/national markedsføring–Brug kendte, semikendte, alfahanner/hunner til at skabe opmærksom hed omkring projektet.
- Elektronisk markedsføring – E-mail eller sms-kæde.
- Pressen – Avisartikler, pressemeddelelser og relevante magasiner etc.
- Medier – Lokale/Nationale Tv-stationer, radiostationer etc.
Tips og gode ideer
- Find ud af, om der er andre ”konkurrerende” projekter på samme tidspunkt.
- Det er vigtigt, at man tænker ud af ”boksen”. Lav evt. en brainstorm – Tænk skævt.
- Hav en rød tråd igennem hele kampagnen.
- Fordel efterfølgende opgaverne blandt deltagerne.
- Se redskabet ”Kommunikationsplan”.