Sådan gør du
Bed deltagerne om følgende:
- Beskriv baggrunden for det konkrete projekt. Hvorfor er der et kommunikationsbehov?
- Formuler de 3 vigtigste budskaber i projektet.
- Beskriv, hvilken målgruppe man skal nå/kommunikere til både internt og eksternt. Er der flere målgrupper? Skal der kommunikeres forskelligt til målgrupperne? Er nogle vigtigere end andre?
- Beskriv interessenterne. Hvem har en interesse i eller indflydelse på projektet? Overvej, om I skal bruge nogle andre partnere, så I lettere kan få budskabet ud til målgruppen.
- Overvej om der er nogle, som kan modarbejde projektet? Læg en plan for, hvordan man vil håndtere eventuel modstand.
- Beskriv, hvad der skal opnås med kommunikationsindsatsen? Skal der skabes opmærksomhed, holdning, viden eller handling?
- Timingen fastlægges. Hvornår skal hvilke initiativer sættes i værk?
Tips og gode idéer
- Vi anbefaler at følge kommunikationsplanen nøje, men vær opmærksom på, at målene med kommunikationen ofte ændrer sig undervejs i forløbet.
- Man kan med fordel bruge redskabet kommunikationsplan i forlængelse af interessentanalysen.
- Suppler eventuelt det skrevne med lidt grafik/tegninger.